piątek, 24 kwietnia 2015

Proste bułki z 4 składników.

Bardzo prosty i szybki przepis na bułki. Podpatrzyłam go w programie "Tajemniczy składnik". Z tego przepisu wyjdą zarówno bułki jak i pyszny bochenek chleba. Potrzebne nam będą tylko 4 składniki. To co? Jutrzejsze śniadanie z pieczywem własnego wypieku?


Składniki: ( ok. 11 średnich bułek)

  • 500 g mąki (jeśli pszenna to typ 750, może być też razowa lub orkiszowa)
  • 300 ml wody lub mleka
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 20 g świeżych drożdży
1. Do małej miski kruszymy drożdże, dodajemy odrobinę wody, 1 łyżkę mąki pszennej i 1/2 łyżeczki cukru. Mieszamy wszystko i odstawiamy na 15 minut. 
2. Do dużej miski wsypujemy 500 g mąki, dodajemy sól, wodę lub mleko i zaczyn zrobiony z drożdży. Mieszamy wszystko i wyrabiamy gładkie i elastyczne ciasto. Jeśli wyrabiamy ciasto w mikserze, używamy haka do mieszania. Kiedy ciasto jest dobrze wyrobione i odchodzi od miski, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na ok 1h do wyrośnięcia.
3. Kiedy ciasto podwoiło swoją objętość jest gotowe, żeby formować bułki. Jeśli pieczemy chleb należy wyrośnięte ciasto przełożyć do mocno nagrzanego garnka żeliwnego i piec ok. 1/2 godziny w piekarniku nagrzanym do 200 stopni. Jeśli robimy bułki, to najlepiej posmarować ręce oliwą, odrywać kawałki ciasta i zawijając je pod spód, formować kulki. Układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. wierzch bułek smarujemy roztrzepanym jajkiem lub wodą lub kefirem. Posypujemy ulubionymi ziarnami ( ja użyłam czarnuszki i sezamu). Dobrze jest ustawić w piekarniku pieczenie z parą. Pieczemy w 200 stopniach przez ok. 15 minut. Jeśli nie mamy w piekarniku funkcji pary, na dno piekarnika możemy włożyć kostki lodu. Bułki po upieczeniu skrapiamy wodą, żeby skórka była błyszcząca i chrupiąca. 
Smacznego!


2 komentarze:

  1. Ja również robiłam z tego przepisu bułki :) tylko dodałam do ciasta odrobinę oleju. Pychota :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio piekłam sporo chlebów. Miłą odmianą będą bułki. Twoje wyglądają przepysznie i już wyobrażam sobie ich aromat:) Z przyjemnością przepis wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz.

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Printfriendly